Komputer
boleh direkabentuk supaya ia dapat membantu pelajar secara individu
dan secara berkumpulan. Ini dapat dijalankan dengan
menggu- nakan Arahan Program, pelajar akan diajar mengikut kadar
dan tahap yang boleh diterima oleh mereka. Ini adalah penting supaya
pelajar tidak tercicir dan putus asa. Merujuk kepada sistem
pendidikan konvensional, kesemua pelajar terpaksa mengikuti sistem
yang berlangsung tanpa mengambil kira samada mereka dapat mengikuti
pelajaran tersebut. Justeru itu, arahan program dapat memberi peluang
terutamanya kepada golongan pelajar “lemah” untuk membaiki
kelemahan dia.
Dalam
arahan program ini, pelajar akan mengikuti langkah-langkah tertentu
dalam pembelajaran dia, langkah tersebut akan diteruskan asalkan
pelajar dapat memberi jawapan yang sesuai dan boleh diterima. Namun
sekiranya jawapan tersebut tidak memuaskan, dia akan dipandu kepada
langkah terdahulu dan ditunjukkan bahan rujukan yang berkaitan bagi
memperbaiki kelemahan tersebut. Pengajaran sedemikian biasanya tidak
dijalankan di dalam kelas yang terdiri daripada ramai pelajar,
tambahan pula pelajar Asia yang kurang bertanya akan memburukkan lagi
proses pembelajaran pelajar.
Selain
itu, pendidikan jarak jauh dibolehkan dengan
wujudnya rangkaian pendidikan yang lengkap. Tren semasa semakin
menampakkan masa depan pengajaran dengan cara jarak jauh tetapi ini
tidak bermakna pendidikan konvensional perlu dihapuskan sama sekali.
Sesetengah daripadanya perlu dikekalkan bagi membolehkan pelajar
membelajari kemahiran tertentu yang tidak boleh diperolehi melalui
teknologi maklumat. Contohnya cara persembahan menggunakan komputer
amat berbeza dengan cara konvensional. Namun kita tidak harus
bergantung sepenuhnya kepada komputer dan melahirkan golongan yang
tidak mampu berinteraksi tanpa komputer.
Justeru
itu, sistem pendidikan perlu membekalkan kemahiran interaksi asas
pada awal persekolahan dan menggunakan teknologi maklumat pada masa
yang sama. Dengan itu, pelajar mempunyai kemahiran lebihan dan
pilihan untuk menggunakan teknologi maklumat atau cara konvensional
sesuai dengan keadaan tertentu.
REFORMASI
SISTEM PERSEKOLAHAN
Cara
pengajaran konvensional di Amerika Syarikat misalnya memberi kuliah
didapati tidak mendatangkan keputusan yang baik. Ini adalah kerana
pelajar hanya duduk dan mendengar kuliah tersebut
tanpa penyertaan yang menggalakkan. Ini merupakan senario yang kerap
di dalam USM sendiri terutamanya dalam kuliah sarjana muda. Walaupun
terdapatnya usaha pensyarah untuk menggalakkan penyertaan pelajar
namun penyertaan yang diharapkan adalah amat kurang.
Namun dengan wujudnya rangkaian maklumat yang membolehkan pelajarmemberi pandangan dan maklum balas secara rawak dan dengan cepat maka penyertaan tersebut akan mempunyai kadar yang lebih tinggi. Alasan seperti tidak dapat berjumpa dengan pensyarah akan dihapuskan sama sekali memandangkan faktor masa dalam rangkaian maklumat tidak sama dengan masa sebenar. Menurut teori pergerakan ruang, ruang aliran akan menentukan masyarakat rangkaian maklumat. Segala maklumat yang disalurkan merupakan penyebab yang secara kumulatif menjanakan ruang tersebut. Aktiviti menghantar dan menerima maklumat tersebut merupakan tindakan sosial yang dibawa dalam ruang aliran. Asalkan seseorang peka terhadap rangkaian tersebut, segala maklumat dan maklum balas akan dapat disampaikan mahupun diterima.
No comments:
Post a Comment